Skip to content

Η Αυτής Μεγαλειότης

24/12/2008

Αν θεωρούμε τις πολύπλοκες μηχανές του χρόνου «υψηλή ωρολογοποιία», τι μπορούμε να πούμε για τα tourbillon; Μπροστά στην Αυτής Μεγαλειότητα, υποκλίνονται όλες οι Υψηλότητες…

Στις 26 Ιουνίου του 1801, ο Αμπραάμ Λουί Μπρεγκέ κατέθεσε στο Παρίσι την πατέντα για ένα καινούργιο μηχανισμό. Τον ονόμασε tourbillon και ήταν το αποτέλεσμα κοπιώδους εργασίας τουλάχιστον πέντε ετών. Ηταν ένας μηχανισμός που είχε σκοπό να βελτιώσει την ακρίβεια των ρολογιών τσέπης -αλλά πάνω από δύο αιώνες μετά είναι το απόλυτο σύμβολο της υψηλής ωρολογοποιίας. Θα αναρωτηθεί κανείς: «Μα δεν προέκυψε κάποια ανώτερη τεχνολογία από τότε; Δεν υπήρξε κάποιος άλλος ωρολογοποιός που να σκέφτηκε κάτι πιο έξυπνο, πιο αξιόπιστο, λιγότερο πολύπλοκο;» Μα φυσικά! Αλλά λειτουργώντας με αυτή τη λογική, του ποια τεχνολογία είναι πιο ακριβής και αποδοτική, αναιρούμε εντελώς την έννοια της υψηλής ωρολογοποιίας.
Να το εξηγήσω πολύ απλά… Ενα λεπτό την εβδομάδα, πέντε λεπτά το μήνα, μία ολόκληρη ώρα το χρόνο: Αυτός είναι ο χρόνος που μετράει περισσότερο ή λιγότερο από τον πραγματικό ένα πανάκριβο μηχανικό ρολόι πολυτελείας. Ενα δευτερόλεπτο την εβδομάδα, πέντε δευτερόλεπτα το μήνα, ένα λεπτό ολόκληρο το χρόνο: Αυτός είναι ο χρόνος που μετράει περισσότερο ή λιγότερο από τον πραγματικό το ηλεκτρονικό ρολόι που χάρισε μαζί με την συσκευασία – γίγα των 5 κιλών το τάδε απορρυπαντικό…
Η σύγκριση όσον αφορά στην ακρίβεια είναι συντριπτική εις βάρος των μηχανικών ρολογιών που κοστίζουν το δεκαπλάσιο ή και το εκατονταπλάσιο από ένα quartz. Αλλά με το χρόνο να βρίσκεται παντού γύρω μας, σήμερα, στο μόνιτορ του υπολογιστή, στο κινητό μας, σε δεκάδες διαφημιστικές οθόνες στον δρόμο προς το γραφείο μας, ένας  gentleman δεν χρειάζεται να κοιτάζει το ρολόι που είναι δεμένο στον καρπό του κάθε λίγο. Η υψηλή ωρολογοποιία εκτιμάται για άλλους λόγους. Οπως έγραφα και στο προηγούμενο τεύχος είναι μια απόδειξη καλού γούστου και παιδείας. Εκτίμησης της μοναδικής χειροτεχνίας που κρύβει η κάσα κάθε ρολογιού και της τεράστιας παράδοσης των δυόμισι αιώνων ζωής που έχουν κάποι Ελβετοί ορολογοποιοί.
Αλλά ας επιστρέψω στον Αμπραάμ Λουί Μπρεγκέ και  τα τέλη του 18ου αιώνα. Το πρώτο tourbillon το κατασκεύασε για τον Ναπολέοντα. Mέχρι τότε το στρατιωτικό όργανο μέτρησης χρόνου που ο αυτοκράτορας έπαιρνε μαζί του στα ταξίδια και τις εκστρατείες ζύγιζε περίπου ενενήντα κιλά! Δεν το λες «ρολόι τσέπης»… Σε σχέση με τα υπόλοιπα ρολόγια της εποχής, που έχαναν αρκετά λεπτά κάθε μέρα, το tourbillon του Ναπολέοντα ήταν ένα τεχνολογικό θαύμα. Το 1806, στη Βιομηχανική Εκθεση του Παρισιού, ο Μπρεγκέ παρουσίασε και το πρώτο tourbillon τσέπης. 200 χρόνια μετά ελάχιστες είναι οι ωρολογοποιίες που ακολουθούν το παράδειγμα της Breguet και ασχολούνται με την Αυτής Μεγαλειότητα των μηχανισμών…

Αψηφώντας τους κανόνες της Φύσης

Ο μηχανισμός ενός ρολογιού tourbillon τα βάζει με τη βαρύτητα  και καταφέρνει να την κερδίσει.

Τελικά τι προσφέρει ένας μηχανισμός tourbillon; Γιατί  θεωρείται η πιο συναρπαστική στιγμή της ωρολογοποιίας; Και γιατί οι τιμές των ρολογιών tourbillon δεν μετρούνται ούτε σε χιλιάδες ευρώ ούτε σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ, αλλά σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ; Δεν είναι εύκολο να εξηγήσει κανείς πώς ακριβώς λειτουργεί αυτός ο μικροσκοπικός regulatéur, κλεισμένος στο «κλουβί» του, κάτω από τον δείκτη των δευτερολέπτων, αλλά μερικές βασικές αρχές της φιλοσοφίας του tourbillon αξίζει να τις αναλύσουμε.

Οπως έγραφα στην προηγούμενη σελίδα, ο μηχανισμός που εμπνεύστηκε ο Αμπραάμ Λουί Μπρεγκέ προοριζόταν για ρολόγια τσέπης. Στα ρολόγια χειρός μεταπήδησε περίπου το 1930, κυρίως ως σεβασμός στην παράδοση και ως μια πρόκληση που πολλοί, σπουδαίοι ωρολογοποιοί ήθελαν να αποδεχτούν. Δεν πρόσφερε, δηλαδή, κάποια σπουδαία βελτίωση της ακρίβειας στη μέτρηση του χρόνου, σίγουρα όχι τόσο σημαντική όσο αυτή που πέτυχαν οι quartz μηχανισμοί σαράντα χρόνια μετά.

Οι μηχανισμοί των ρολόγιών τσέπης, λοιπόν, σχεδιάζονταν από τους ωρολογοποιούς του 18ου αιώνα με την σκέψη ότι η συνήθης θέση τους κατά την διάρκεια της ημέρας ήταν η κάθετη, μέσα στο παντελόνι ή το σακάκι του ιδιοκτήτη τους. Ωστόσο, η θέση που έπαιρνε το ρολόι κάθε φορά που ο gentleman το τραβούσε από την τσέπη του για να διαβάσει την ώρα, ήταν η οριζόντια. Κάτι που προκαλούσε απορρύθμιση στη λειτουργία του μηχανισμού, αφού οι άξονες της κίνησής του βρίσκονταν πια σε διαφορετική θέση από αυτήν στην οποία είχαν ρυθμιστεί να μετρούν σωστά το χρόνο.

Η σύλληψη του Μπρεγκέ για τη λύση του προβλήματος ήταν πραγματικά ιδιοφυής: Θα προκαλούσε μηχανικά μια ανακρίβεια που θα αντιστάθμιζε την ανακρίβεια που προκαλούσε η βαρύτητα! Στον μηχανισμό που εμπνεύστηκε, η «άγκυρα» του ρολογιού (το εξάρτημα που σταθεροποιεί τη δύναμη από το ελατήριο προς τα γρανάζια του ρολογιού) δεν θα ήταν σταθερή, αλλά θα περιστρεφόταν με τη σειρά της, ως άλλο ένα γρανάζι. Με το να κινεί την «άγκυρα», θα προκαλούσε μια συνεχή ανακρίβεια, της οποίας όμως το μέγεθος θα ήταν προβλέψιμο -και όχι απρόβλεπτο, όπως αυτό που προκαλούσε η βαρύτητα στην αλλαγή θέσης του ρολογιού- και άρα θα μπορούσε να υπολογισθεί και να ρυθμισθεί.

Ο ρυθμός περιστροφής του tourbillon είναι συνήθως ένα λεπτό. Οι ορολογοποιοί φροντίζουν σχεδόν πάντα να αποκαλύπτουν τον regulatéur των δευτερολέπτων, περήφανοι για τη δημιουργία ενός τόσο λεπτού μηχανισμού που μπορεί να πετύχει τόσα πολλά. Η ανάπτυξη νέων tourbillon παραμένει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της σύγχρονης ωρολογοποιίας και νέες παραλλαγές έχουν προκύψει με τα χρόνια: Flying Tourbillon (συγκρατείται από μια μόνο γέφυρα, δίνοντας την εντύπωση ότι «πετάει» στον αέρα), Gyrotourbillon (το «κλουβί» του tourbillon περιστρέφεται γύρω από έναν άξονα μέσα σε ένα άλλο κλουβί, κάνοντας μια σφαιρική κίνηση), Karussel (το «κλουβί» συνδέεται με το μεσαίο γρανάζι και όχι εκείνο των δευτερολέπτων, που το καθιστά πιο σταθερό και λιγότερο ευπαθές) κ.α.

Breguet Heritage Tourbillon

Θα ήταν παράλογο η εταιρεία που φέρει το όνομα του εφευρέτη του tourbillon να μην κατασκευάζει σήμερα ξεχωριστές δημιουργίες με πρωταγωνιστή τον περίφημο αυτό μηχανισμό. Το Heritage Tourbillon της Breguet παρουσιάστηκε φέτος την άνοιξη στην έκθεση της Βασιλείας και αποτελεί το νεότερο μέλος της σειράς Heritage, που όπως προδίδει το όνομά της, συνεχίζει τη μεγάλη παράδοση που ξεκίνησε ο Μπρεγκέ τον 18ο αιώνα. Με βαρελοειδές σχήμα, καντράν guilloché, λατινικούς αριθμούς, τους χαρακτηριστικούς μπλε δείκτες της Breguet και μια κάσα, σχεδιασμένη έτσι ώστε να αγκαλιάζει το χέρι αυτού που το φοράει, το Heritage Tourbillon μοιάζει σαν σημείο αναφοράς για τους υπόλοιπους ορολογοποιούς στο πώς σχεδιάζεται ένα ρολόι tourbillon. O μηχανισμός του είναι κουρδιστός και το tourbillon είναι ορατό από το μεγάλο άνοιγμα στο έξι. Εντυπωσιάζει το γεγονός ότι η αρίθμηση με τους λατινικούς είναι ένα ενιαίο κομμάτι, προσαρμοσμένο στο καντράν, ένα γλυπτό στην ουσία -με την barrette του tourbillon να σχηματίζει το VI. Η κάσα του είναι από πλατίνα (το μοντέλο διατίθεται και σε ροζ χρυσό) και το καντράν από χρυσό 18 καρατίων. Διαθέτει power reserve 50 ωρών και είναι αδιάβροχο στα 30 μέτρα. Η τιμή του είναι 103.100 €. Η Breguet αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από το Swatch Group (Μαντζαγριωτάκη 3, Καλλιθέα, τηλ.: 210-95.65.656)

Jaeger-LeCoultre Reverso Gyrotourbillon 2

Λίγες ωρολογοποιίες μπορούν να καυχθούν σήμερα ότι έχουν να παρουσιάσουν συνεχώς καινοτομίες και νέες, εξυπνότερες και πρακτικότερες λύσεις στα ούτως ή άλλως λυμένα από καιρό προβλήματα της μέτρησης του χρόνου. Η Jaeger-LeCoultre είναι σίγουρα η πρωτοπόρος ανάμεσά τους, καταθέτοντας δεκάδες νέες πατέντες κάθε έτος και δημιουργώντας ολοκαίνουργιους μηχανισμούς για τα νέα μοντέλα της, αντί να συνεχίζει να χρησιμοποιεί τους ήδη υπάρχοντες. Το Gyrotourbillon είναι ένα είδος σφαιρικού tourbillon που προσφέρει ακόμη περισσότερη ακρίβεια από τον προκάτοχό του και ο αριθμός 2 σημαίνει ότι αυτό εδώ είναι ο διάδοχος του πρώτου μηχανισμού του είδους που -εννοείται!- εμπνεύστηκε η Jaeger-LeCoultre και ολοκλήρωσε την κατασκευή του πριν από 4 χρόνια. Φέτος, επανέρχεται με το μοναδικό αυτό κομψοτέχνημα, που καταφέρνει να εντάσσει στην περιστρεφόμενη κάσα του Reverso και το σφαιρικό «κλουβί» του Gyrotourbillon. Εντυπωσιάζουν οι επιδόσεις του μηχανισμού, αφού το εσωτερικό «κλουβί» περιστρέφεται με την ασύλληπτη ταχύτητα των 18,75 δευτερολέπτων! Η εταιρεία αισθάνεται, φυσικά, εξαιρετικά υπερήφανη για τον Calibre 174 της, γι’ αυτό και όταν περιστρέψει κανείς την κάσα στο πίσω μέρος της, θα του αποκαλυφθούν και τα υπόλοιπα εξαρτήματά του… Τιμή: 250.000 €. Richemont Hellas, Δορυλαίου 10-12, τηλ.: 210-64.12.660.

Chopard L.U.C. Tourbillon Titan SL

Το κορυφαίο κομμάτι της συλλογής L.U.C. της Chopard δεν θα μπορούσε παρά να είναι ένα tourbillon.  To πιο ενδιαφέρον, όμως, στοιχείο πάνω στο συγκεκριμένο μοντέλο είναι αυτό που προδίδουν οι δύο άλλες ενδείξεις στο όνομά του: «Titan SL».  Super Light Τιτάνιο, δηλαδή. Η κάσα του, 40,5 χιλιοστών, είναι κατασκευασμένη από πανάλαφρο τιτάνιο, ενώ το «κλουβί» του tourbillon για πρώτη φορά στην ιστορία της ωρολογοποιίας έχει κατασκευαστεί από αλουμίνιο. Το συνολικό πάχος του έχει περιοριστεί έτσι σε κάτι λιγότερο από 11 χιλιοστά. Ο μηχανισμός του, ο L.U.C. 4TSL προσφέρει power reserve 9 ημερών, με την ένδειξή του στο 12. Τα δευτερόλεπτα βρίσκονται, ως συνήθως, στο 6, ακριβώς επάνω από το ορατό «κλουβί» του tourbillon. To λουράκι του είναι από μαύρο ή καφέ δέρμα αλλιγάτορα. Με αυτό το μοντέλο η ελβετική εταιρεία κατόρθωσε να παντρέψει την σπορτίφ της διάθεση με τον κλασικό χαρακτήρα που προσδίδει σε κάθε δημιουργία ένας μηχανισμός tourbillon.
Η τιμή του ξεκινά από τα 95.000 €. Boutique Chopard, Σταδίου 2, τηλ.: 210-32.50.555.

Vacheron Constantin Malte Tourbillon

Για το περίτεχνο, νέο tourbillon της, η Vacheron Constantin χρησιμοποιεί ένα παραδοσιακό σχήμα, από αυτά που έφερε μαζί της από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα – ένα μικρό δείγμα κι αυτό της τεράστιας ιστορίας της. Το Tonneau (βαρέλι) είναι ένα αγαπημένο σχήμα για τα «σοβαρά» ρολόγια του είδους. Χρησιμοποιήθηκε όσο λίγα μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και σήμερα, επιστρέφει σιγά σιγά και μάλιστα στην κορυφή της ωρολογοποιίας, όπως προδίδουν τόσο το Malte Tourbillon, όσο και το Heritage Tourbillon της Breguet που παρουσιάσαμε στις προηγούμενες σελίδες. Το ρολόι της Vacheron Constantin είναι κατασκευασμένο από πλατίνα, κινείται από τον Calibre 1790 και στο καντράν του διαβάζει κανείς, εκτός από τα δευτερόλεπτα που παραδοσιακά βρίσκονται πάνω από το tourbillon στο 6, την ένδειξη power reserve (45 ωρών) ανάμεσα στο 10 και το 11 και την ημερομηνία ανάμεσα στο 2 και το 3.
Τιμή: 128.450  €.  Σ. Παλαντζιάν, Λυκαβηττού 17, τηλ.: 210-36.13.525.

Piaget Polo Tourbillon Relatif

Πρόκειται για το εντυπωσιακό ρολόι που έκλεψε την παράσταση στο Σαλόνι Υψηλής Ωρολογοποιίας της Γενεύης το 2006 και που φέτος ξαναπαρουσιάστηκε στην ειδική συλλογή Paris – New York με εξαιρετική χαρακτική, όπως θα θυμάστε από το αφιέρωμά μας στις εκθέσεις της Ελβετίας πριν από μισό χρόνο. Το βασικό του χαρακτηριστικό είναι ο μηχανισμός flying tourbillon που βρίσκεται στη μία άκρη του λεπτοδείκτη, ολοκληρώνοντας έτσι την πλήρη περιφορά του ακριβώς κάθε φορά που ο δείκτης μετακινείται! Στο μεταξύ, οι ώρες δηλώνονται από ένα περιστρεφόμενο κεντρικό δίσκο. Η κάσα του είναι από λευκό χρυσό και  διαθέτει power reserve 70 ωρών.
Τιμή: 211.228 €. Richemont Hellas, τηλ.: 210-64.12.660.

Ballon Bleu Tourbillon de Cartier

Η σειρά Ballon Bleu της Cartier σημείωσε άμεση επιτυχία άμα τη εμφανίσει της πέρυσι και ήταν επόμενο για την σημαντική αυτή ωρολογοποιία να θελήσει να επιδοτήσει και να συνεχίσει την πορεία αυτή. Και ποιος καλύτερος τρόπος από ένα ρολόι tourbillon; Το Ballon Bleu Tourbillon είναι ένα άξιο τέκνο της υψηλής ωρολογοποιίας και περήφανα φέρει τη Σφραγίδα της Γενεύης. Κινείται από το μηχανισμό 9452 MC, που έχει πάχος μόλις 4,5 χιλιοστά και που στην κορυφή του flying tourbillon του φέρει τον δείκτη των δευτερολέπτων που δεν είνα τίποτε άλλο από το «C» της Cartier!
Η κάσα του έχει διάμετρο 46 χιλιοστών και είναι κατασκευασμένη από ροζ χρυσό. Το καντράν του είναι guilloché, με λατινικούς αριθμούς, οι δείκτες έχουν μπλε χρώμα, ενώ το λουράκι είναι χρώματος καφέ, από δέρμα αλλιγάτορα. Η κορώνα είναι ο περίφημος χρυσός δίσκος των Ballon Bleu με το ζαφείρι στην κορυφή του.
Τιμή: 71.400 € Richemont Hellas, Δορυλαίου 10-12, τηλ.: 210-64.12.660
(Δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στο περιοδικό GK, τον Δεκέμβριο του 2008)
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: