Skip to content

To Spotify θα στριμάρει και video;

01/04/2013
tags:

Spotify

Το Spotify μπορεί να είναι η πιο δημοφιλής συνδρομητική υπηρεσία streaming music, να αξιολογείται από την Goldman Sachs στα 3 δις. δολάρια (!), να διαθέτει στο ρόστερ του επενδυτές όπως η Coca-Cola (του έχει δώσει 100 εκατ. δολάρια ως τώρα), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι βγάζει τίποτε εντυπωσιακά κέρδη. Στο αρχικό business plan της εταιρείας ήταν να γίνει τόσο, μα τόσο δημοφιλής, που να μπορεί να πραγματεύεται απευθείας τις παραγωγές που θα στριμάρει με τις δισκογραφικές. Κοινώς, να κάνει τις εταιρείες να θέλουν τόσο πολύ να συνεργαστούν μαζί του που να του δίνουν αποκλειστικά άλμπουμ, ηχογραφήσεις κατά παραγγελία, συμβόλαια σε καλλιτέχνες που αυτό ανέδειξε και όλα αυτά τα καλούδια προστιθέμενης αξίας που θα επέτρεπαν στo Spotify να προσελκύσει ακόμη μεγαλύτερο κοινό ή να χρεώσει κάποιες υπηρεσίες του ακριβότερα.

Αυτό, όμως, ακόμη δεν έχει συμβεί. Μπορεί το Spotify να τα πηγαίνει περίφημα και να τζιράρει πάρα πολλά εκατομμύρια ετησίως, αλλά το περιθώριο κέρδους του είναι ελάχιστο, αφού ακόμη παίζει με τους όρους της μουσικής βιομηχανίας και της πληρώνει τεράστια ποσοστά σε δικαιώματα (βοηθώντας την, μάλιστα, να καταγράψει το 2012 για πρώτη φορά μετά από 13 χρόνια, περισσότερα έσοδα απ’ ότι την προηγούμενη χρονιά).

Μέχρι να καταφέρει να αντιστρέψει τους όρους και να γίνει ο παίχτης που θα επιβάλει τους δικούς του κανόνες στο παιχνίδι, ψάχνει να βρει άλλους τρόπους για κέρδη. Σύμφωνα με δημοσιεύματα που έχουν εμφανιστεί τις τελευταίες ημέρες, οι άνθρωποι του Spotify βρίσκονται πολύ κοντά στο να προσθέσουν και μια υπηρεσία video-on-demand. Και δεν μιλάμε για παλιό υλικό ή για υλικό που παίζεται αυτήν την εποχή στα διάφορα κανάλια ή τις κινηματογραφικές αίθουσες. Μιλάμε για πρωτότυπο υλικό, όπως δηλαδή το κάνει το Netflix, ή όπως συμβαίνει με τα κλασσικά συνδρομητικά κανάλια όπως το ΗΒΟ και το AMC.

Το Netflix, βασικά, είναι ο μπούσουλας για τα πλάνα του Spotify. Ζούσε τον ίδιο εφιάλτη (των δικαιωμάτων -όχι στις δισκογραφικές, αλλά στα στούντιο του Χόλιγουντ), μέχρι τον Φεβρουάριο και το περίφημο πια “House of Cards”, την δική του σειρά, που ενθουσίασε, στριμαρίστικε (και κατέβηκε παράνομα) όσο ελάχιστες τα τελευταία χρόνια. Βέβαια, το “House of Cards” είναι μια πανάκριβη παραγωγή (5 εκατ. δολάρια ανά επεισόδιο) και η πραγματική του συμβολή στα έσοδα του Netflix είναι ακόμη θολή. Ο σκοπός είναι να προσεγγίσει νέους συνδρομητές που θα κάνουν απόσβεση της επένδυσης σ’ αυτό και θα φέρουν και έσοδα μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, αλλά ακόμη είναι πολύ νωρίς για να μπορούμε να πούμε ότι το στοίχημα έχει κερδηθεί.

Το Spotify, λοιπόν, που θέλει αφενός να κάνει κάτι τέτοιο με τη μουσική (πολύ δύσκολο, όμως, γιατί εκεί οι κανόνες είναι διαφορετικοί, με τους καλλιτέχνες να «ανήκουν» στις δισκογραφικές), θα προσπαθήσει να ανοίξει τον δρόμο πρώτα μέσω σήριαλ ή ταινιών, παράγοντας και στριμάροντας υλικό που θα θεωρείται πρώτης γραμμής και θα προκαλέσει ντόρο τόσο μεγάλο ώστε να ταράξει τα νερά του Χόλιγουντ και της μουσικής βιομηχανίας. Πολύ κοντά στη λογική του Netflix είναι και τα κλασσικά συνδρομητικά κανάλια, όπως το ΗΒΟ και το AMC. Το Spotify, πολύ θα ήθελε να προσφέρει υλικό σαν το “Game of Thrones” ή το “Mad Men” (αντίστοιχα τα πιο δυνατά χαρτιά των δύο καναλιών), ώστε να προσελκύει συνδρομητές για όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες του, μεγαλώνοντας το περιθώριο κέρδους του και αυξάνοντας το μερίδιό του…

(Γράφτηκε για το Jumping Fish)

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: