Skip to content

Το Facebook και τα προσωπικά δεδομένα που δίνεις αλλού

12/05/2013
tags:

Facebook

Από επενδυτικής πλευράς, η προσπάθεια των ανθρώπων του Facebook να ταιριάξουν τα δεδομένα που βρίσκουν στους servers του με αυτά που παίρνουν από διάφορες υπηρεσίες που «παρακολουθούν» την online αγοραστική σου συμπεριφορά, έχει τεράστιο ενδιαφέρον. Η εταιρεία πίσω από το πιο δημοφιλές από τα social media ψάχνει κάθε πιθανό τρόπο για να εκμεταλλευτεί την τεράστια εμπορική δύναμη που του δίνει ο αριθμός των χρηστών του.

Από άποψη ηθικής όμως, τι γίνεται; Δεν παραβιάζονται τα προσωπικά δεδομένα σου όταν κάποιος που έχει στη διάθεσή του κάποια στοιχεία για το ποιος είσαι και με ποιους κάνεις παρέα και έναν καλό τρόπο για να σου «μιλήσει», καταφέρνει να μάθει και πού σου αρέσει να χαλάς τα λεφτά σου;

Αν το νέο εργαλείο που φτιάχνει το Facebook πετύχει, τότε οι διαφημίσεις του θα γίνουν ακόμη πιο στοχευμένες, άρα ακόμη πιο αποτελεσματικές. Για τις εταιρείες που διαφημίζονται εκεί, αυτό θα είναι θησαυρός. Για το Facebook, αυτό θα είναι θησαυρός στη νιοστή: Όλοι πλέον θα θέλουν να χρησιμοποιήσουν τις δικές του, ιδανικές υπηρεσίες.

Οι επενδυτές ετοιμάζονται να δώσουν εντολές αγοράς της μετοχής του. Οι χρήστες του απορούν για το πού θα φτάσει η εκμετάλλευση των προσωπικών τους δεδομένων –της ανοχής τους, δηλαδή, στο να μαθαίνει κάποιος άγνωστος (που δεν μοιάζει και πολύ επικίνδυνος –ένας «αόρατος» server είναι στο κάτω κάτω της γραφής) τα πάντα γι’ αυτούς, αρκεί να μπορούν να τα μαθαίνουν και οι γνωστοί τους.

Τι είναι, όμως, αυτό το νέο εργαλείο; Πρόκειται για μια υπηρεσία προς τους διαφημιστές, η οποία θα ταιριάζει τα δεδομένα που η ίδια η Facebook διαθέτει από τα likes και τους φίλους σου με πληροφορίες από εταιρείες όπως η Datalogix ή η Acxiom, που ειδικεύονται στην παρακολούθηση της online αγοραστικής συμπεριφοράς σου. Τι πληροφορίες; Ο,τιδήποτε μπορεί να ενδιαφέρει έναν διαφημιστική: Σε ποιες mailing lists είσαι γραμμένος, σε ποιες εμπορικές σελίδες έχεις μπει και, βεβαίως, τι προϊόντα ή υπηρεσίες έχεις αγοράσει online.

Για παράδειγμα, μια αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορεί να βάλει μια διαφήμιση για στο Facebook που δεν θα στοχεύει πια σε όσους έχουν για ενδιαφέρον τα αυτοκίνητα, αλλά σε όσους μπαινοβγαίνουν σε sites αυτοκινητοβιομηχανιών και χαζεύουν τα χαρακτηριστικά των μοντέλων τους, προφανώς γιατί ψάχνονται για να αγοράσουν…

Το Facebook, βέβαια, δεν θα «πουλήσει» απ’ ευθείας προσωπικά δεδομένα σε κάποιον πελάτη της. Δεν θα δώσει δηλαδή το λογαριασμό κάποιου χρήστη που όλα τα στοιχεία λένε ότι θα ενδιαφερόταν να αγοράσει ένα αυτοκίνητο. Αλλά θα τον ομαδοποιήσει μαζί με όλους τους υπόλοιπους που έχουν παρόμοια συμπεριφορά εκτός Facebook -και αυτό είναι μια τεράστια αλλαγή σε σχέση με το πώς έκανε τις ομαδοποιήσεις ως τώρα. Είναι όμως θεμιτή;

Το Facebook, πάντως, μιλά για ανώνυμα δεδομένα και κυρίως για τη δυνατότητα που δίνει σε κάθε χρήστη να δει γιατί έγινε «στόχος» μιας συγκεκριμένης διαφήμισης και να αποφασίσει μόνος του αν θέλει να συνεχίσει να βλέπει μηνύματα από τον ίδιο διαφημιζόμενο. Για άλλη μια φορά, το μπαλάκι θα πέσει σε σένα. Όπως και με το ερώτημα «να το ποστάρω ή όχι στο Facebook;», θα πρέπει να απαντήσεις «θέλω να λαμβάνω τέτοιες διαφημίσεις ή όχι;». Μερικά πράγματα έχουν προφανείς απαντήσεις, άλλα όχι. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για το πόσο εκτίθεται, απλά ένα μεγάλο ποσοστό δείχνει να μην το κατανοεί. Κι αυτό είναι κάτι που το Facebook θα εκμεταλλεύεται όσο περισσότερο μπορεί…

(Γράφτηκε για το Jumping Fish)

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: