Πώς τα Social Media ορίζουν τι σημαίνει ομορφιά σήμερα
Κάποτε ήταν τα περιοδικά. Σήμερα είναι το Facebook και το Instagram. Τα πρότυπα της ομορφιάς για τις γυναίκες δεν ορίζονται πια από τα glossy εξώφυλλα, αλλά από το timeline. Βέβαια, μπορεί η εικόνα να αλλάζει προς το πιο καθημερινό, αλλά και πάλι είναι οι celebrities που οδηγούν την αγορά με τα καλομελετημένα selfies τους. Το σίγουρο είναι πως αυτό που ποστάρεται στα social media είναι πια πιο επιδραστικό από αυτό που τυπώνεται σε ένα περιοδικό ή που βλέπει κανείς σε μια ταινία ή μια τηλεοπτική διαφήμιση. Άρα, ένα «κορίτσι της διπλανής πόρτας» έχει κάθε δικαίωμα να ορίσει για τον εαυτό του –ή και να επιβάλει, αν μπορεί, τον εαυτό του– ως πρότυπο ομορφιάς, μακριά από τα ψηλόλιγνα μοντέλα και τις εντυπωσιακές ηθοποιούς.
Σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήγε στις ΗΠΑ το Dove σε ένα δείγμα 1000 γυναικών από 18 έως 64 ετών, το 63% συμφωνεί πως πλέον τα social media παίζουν σημαντικότερο ρόλο στο τι ορίζουμε ως ομορφιά, σε σχέση με τον Τύπο, τον κινηματογράφο και τη μουσική. 10 χρόνια πριν, το Dove είχε κάνει μια παρόμοια έρευνα και μόνο το 23% των γυναικών είχαν δηλώσει πως μπορούν οι ίδιες να ορίσουν τι σημαίνει ομορφιά. Σήμερα, τα social media τους δίνουν τη δύναμη να το κάνουν.
«Πλέον οι γυναίκες νιώθουν υπεύθυνες για τον ορισμό της ομορφιάς» σχολίασε ένα στέλεχος του Dove. «Γίνονται όλο και λιγότερο δεκτικές σε εξωτερικές πηγές και τελικά επιλέγουν από μόνες τους». Τα ευρήματα της έρευνας αποτελούν και το αντικείμενο ενός επτάλεπτου βίντεο που παίχτηκε στο Sundance και έχει τίτλο –τι άλλο;- “Selfie”.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι οι ανασφάλεις που περνάει η μία γενιά στην άλλη. Μητέρες και κόρες ορίζουν τι σημαίνει γι’ αυτές ομορφιά και οι διαφορές ή οι ομοιότητες συνήθως έχουν να κάνουν με το πόσο η μητέρα ασχολείται με τα social media. Το 63% των μαμάδων, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, χρησιμοποιεί πλέον νέα ορολογία στον ορισμό της ομορφιάς, επηρεασμένες από τις κόρες τους.